Cum îmi pregătesc portofoliul de design pentru universitățile internaționale – de la Prof. Giovanni Ottonello, Art Director IED, Italia

Cum arată un portofoliu convingător pentru Istituto Europeo di Design

Săptămâna trecută ne-am întâlnit online cu reprezentanții Istituto Europeo di Design, una din cele mai cunoscute universități din Italia în domeniul design-ului și artelor vizuale care ne-au explicat mai multe despre procesul de admitere și despre cum să construiești un portofoliu care să-ți câștige un loc la prestigiosul IED.

Mai întâi, să-ți spunem câteva info utile despre procesul lor de admitere.

Procesul de admitere

Cum mai scriam în articolul despre IED, poți alege să studiezi în unul din cele 12 campusuri din Italia, Spania sau Brazilia. Dacă ești interesat să mergi la studii în Italia, găsești campusuri IED cu programe în limba engleză în Florența, Milano sau Roma; iar în Spania poți studia în Barcelona sau Madrid.

Procesul de admitere presupune mai mulți pași și mai multe documente.

Pasul 1. Dosarul

În primă fază, va trebui să depui un dosar care să conțină:

  • formularul de admitere
  • copie după pașaport
  • diploma de BAC sau foaia matricolă
  • scrisoare de motivație
  • un portofoliu digital sau project assignment (acolo unde se cere).

Pasul 2. Testul de limbă

Pasul doi este un test de limbă sub forma unui interviu pe Skype, prin care un profesor de engleză, italiană sau spaniolă va verifica nivelul limbii străine vorbite (limba în care urmează să studiezi). Nivelul trebuie să fie măcar B2 pentru programele în limba engleză.

Pasul 3. Interviul

La pasul trei vei avea un interviu de admitere în care reprezentanții institutului urmăresc să afle motivația candidatului, care îi sunt interesele și așteptările. Pentru programele undergraduate din Spania există un test suplimentar în perioada iulie – septembrie, pentru care și IED și Student Consulting te ajută să te pregătești.

Portofoliul poate fi Creativ – pentru candidații la programele de licență – sau Profesional pentru candidații la master. Diferența majoră este că portofoliul creativ nu implică, obligatoriu, prezentarea unor lucrări, ci mai degrabă a personalității candidatului și a pasiunii pentru domeniul în care vrea să studieze. Cel profesional, fiind pentru admiterea la Master, presupune existența unor lucrări care să demonstreze experiența acumulată și tehnica. Ca alternativă pentru portofoliul creativ, candidații la programele de licență pot opta să primească un project assignment – construirea unui proiect vizual în jurul unei teme date.

Acum, să îți spunem mai multe despre portofoliu. Câteva idei importante pe care ni le-a prezentat Giovanni Ottonello, Art Director IED Italy.

Portfolio photo by Pexels

Nu există portofoliul perfect

Nu pune presiune inutilă pe tine. Scopul portofoliului creativ este să creeze prima conexiune între candidat și universitate, să comunice în mod coerent povestea, personalitatea și motivația candidatului. Alege doar acele imagini (sau lucrări) reprezentative. Nu este nevoie de zeci de schițe sau acuarele pentru ca profesorii să-și dea seama că stăpânești tehnica. Este mai important să arăți că te cunoști, că ești pasionat și să convingi prin povestea devenirii tale. Se caută autenticitate, nu perfecțiune.

Portofoliul creativ nu trebuie neapărat să conțină lucrări proprii

Nu este nici o problemă dacă nu ai încă lucrări în domeniul pentru care aplici. De exemplu, dacă vrei să studiezi Transportation Design, nu se așteaptă nimeni să trimiți un plan de construire a noului model de Fiat. Poți, în schimb, prin imagini sugestive, să indici viziunea ta despre transportul contemporan sau viitor. La fel și pentru Fashion. Nu este nici o problemă dacă nu ai propriile schițe, este suficient să sugerezi stilul, viziunea, ce te inspiră, ce anume din modă te pasionează.

Spune povestea ta în imagini. Fii autentic

Imaginile pe care le selectezi și modalitatea în care le prezinți trebuie să fie o sinteză a ta. Cine ești tu? Care sunt adevăratele tale pasiuni? Care îți sunt punctele tale? Dar cele la care trebuie să mai lucrezi? Îți place minimalismul? Poți opta pentru imagini în alb-negru, pentru obiecte minimaliste care te reprezintă. Poți vorbi despre pasiunea ta pentru accesorii arătând o pereche de ochelari sau pentru gastronomie alegând un set interesant de tacâmuri. Vrei să ne transmiți că îți plac filmele clasice și asta vorbește despre aplecarea ta spre un anumit stil vizual? Include o imagine din filmul alb-negru preferat. Poți gândi portofoliul ca o campanie de promovare a ta personală, ca și cum ai fi un brand. Îți creezi un logo, un slogan, machete publicitare, mood board, fashion windows etc. Orice alegi, ține minte ca toate alegerile pe care le faci trebuie să fie coerente și să ducă spre un mesaj clar: acesta sunt eu și de aceea vreau să studiez la IED.

Research analogue & think digital

În elementele pe care alegi să le prezinți în portofoliul creativ, mergi dincolo de un simplu search pe Google. Evită să vii cu imagini pe care cu siguranță le vor mai găsi și alți candidați. Caută în reviste, cărți, ziare, fă propriile fotografii. Vino cu ceva diferit și autentic. Este în ADN-ul IED să te învețe să cauți dincolo de prima vedere. Apoi, folosește-te de digital pentru a pune informațiile cap la cap. În final, portofoliul va trebui, totuși, trimis în format digital.

Folosește cuvinte cheie și găsește un titlu

Portofoliul tău va fi majoritar vizual, dar ajută să punctezi ideile importante folosind cuvinte-cheie: minimalism, clasic, rebel, optimism, sustenabil etc. Pune mai întâi pe hârtie acele trăsături pe care vrei să le scoți în evidență, care sunt relevante pentru ceea ce vrei să studiezi. Apoi caută cuvinte care le definesc sau sintetizează. ”Presară” portofoliul cu acele cuvinte, în concordanță cu imaginile. Ca orice poveste, și portofoliul tău are nevoie de un titlu. Găsește un titlu atrăgător, care să pună cititorul în atmosfera sau spiritul transmise de conținut.

Câteva detalii „tehnice”

În final, portofoliul tău va trebui urcat pe platforma de admitere a IED. Formatele acceptate sunt ppt, pdf sau website personal. Dimensiunea nu trebuie să depășească 8 MB. Un pont bun, ca să te încadrezi, este să organizezi mai multă informație pe aceeași apgină – însă fără să aglomerezi și respectând principiul coerenței (imaginile să aibă legătură între ele și cu mesajul pe care îl transmiți). Poți, de asemenea, să faci un colaj fizic de imagini și text pe un perete sau o planșă, pe care să îl fotografiezi și îl trimiți digital. Dă frâu liber ideilor.

Fie că vrei să studiezi artele vizuale în alte universități din Italia ori din lume sau într-unul din campusurile Istituto Europea di Design, principiile construirii unui portofoliu creativ rămân aceleași: arată cine ești, ce te pasionează și în ce direcție te îndrepți într-un mod autentic, coerent, concis.

Noi, echipa Student Consulting, suntem aici să te ghidăm în tot procesul de admitere, să ai cele mai mari șanse de reușită.

Dă-ne un mesaj dacă vrei să afli cum te putem ajuta.

Barsan Alexandra

Consilier educațional specializat în procesul de admitere cu precădere în Europa. Administrează departamentul de consiliere pentru Europa.

Articole similare